Thursday, April 30, 2009

Gagal kawal perasaan ketika laku hubungan seks


SAYA sering gagal mengawal perasaan ketika melakukan hubungan seks. Saya cepat ghairah hingga gagal mengawal ejakulasi. Apakah ini ada kaitannya dengan faktor genetik?

Alex, Pulau Pinang

Jawapan

Masalah ejakulasi pra-matang yang saudara hadapi bukan berpunca dari faktor genetik. Sebahagian besarnya berpunca dari masalah psikologi. Ia kerap terjadi kepada golongan remaja atau lelaki yang belum mahir dalam teknik mengawal ejakulasi.

Faktor seperti masalah hubungan suami-isteri, stress, kemurungan, terlampau ghairah, rasa bersalah semasa melakukan hubungan seks dan tidak ada keyakinan diri kerap menyumbang kepada terjadinya ejakuasi pra matang.

Masalah seperti ini sudah semestinya akan memyebabkan ketegangan dan menjejaskan hubungan saudara dan pasangan. Saya nasihatkan saudara berjumpa pakar urologi untuk membantu saudara dalam menangani masalah ini. Rawatan yang diberikan selalunya bermula dengan rawatan secara psikologikal dan cara mengawal ejakulasi.

Kaedah seperti 'start stop technique', teknik memicit kepala zakar sebelum klimaks, 'sensate focus' akan diajar dan teknik ini memerlukan kerjasama dan komitmen dari pasangan saudara. Saudara juga boleh melakukan cara seperti mastubasi sejam hingga dua jam sebelum hubungan seks atau memberi tumpuan yang lebih kepada 'fore play' sebelum penetrasi.

Selain dari itu pengunaan krim anastetik topical seperti 'lignocaine gel' yang disapu kepada kepala zakar sebelum hubungan seksual boleh juga dicuba. Sekiranya gagal, ubat dari kumpulan SSRI seperti Prozac, Zoloft akan diberikan kepada saudara .

Bagaimanapun, ubat ini mempunyai beberapa kesan sampingan dan pengambilannya memerlukan pengawasan doktor.

0 comments on "Gagal kawal perasaan ketika laku hubungan seks"

 

SENSA AYUZIP Copyright 2008 Shoppaholic Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez