Sunday, April 12, 2009

REMAJA bawah umur yang berjinak-jinak dengan seks sering menunjukkan tanda-tanda...


Ada memencilkan diri dan ada pula sering menyimpan rahsia. Rata-rata mereka ingin menarik perhatian dan kasih sayang.

Demikian menurut para kaunselor, pembimbing dan ibu bapa yang diminta Berita Harian mengulas tentang kes seorang wanita berusia 32 tahun yang dihukunm penjara kerana mengadakan hubungan seks dengan seorang budak lelaki berusia 13 tahun.

Janda anak satu itu telah mengadakan hubungan seks dengan budak itu tujuh kali pada Mei tahun lalu.

Rabu lalu mahkamah menjatuhkan hukuman penjara 10 bulan ke atas wanita itu setelah dia mengaku salah bagi dua daripada tujuh tuduhan mengadakan seks dengan lelaki bawah usia 16 tahun.

Pada Februari lalu pula, seorang bekas guru wanita dihukum penjara 10 bulan kerana mengadakan hubungan seks dengan seorang budak berusia 15 tahun.

Pengarah Eksekutif Pusat Khidmat Keluarga PPIS Jurong, Encik Mohammed Ali Mahmood, berkata budak bawah umur yang mengadakan hubungan seks sering tidak mendapat perhatian dan kasih sayang secukupnya daripada ibu bapa mereka.

'Remaja seperti ini akan mudah terpengaruh oleh kata-kata manis mereka yang ingin mengambil kesempatan,' kata beliau.

Encik Mohamed Ali menasihatkan ibu bapa supaya berwaspada dan sentiasa memerhatikan gerak geri anakanak mereka.

'Ibu bapa perlu sering bertanya khabar anak-anak mereka dan meluangkan masa untuk mengadakan kegiatan riadah bersama mereka,' kata beliau.

Seorang pembimbing, Cik Lina Abdul, 37 tahun, berkata ibu bapa perlu juga cepat mengesan jika anak mereka mula menyimpan rahsia dan kurang berterus terang.

'Remaja yang mengadakan hubungan seks sedar mereka melakukan perkara salah tetapi berasa ia sesuatu yang menyeronokkan dan oleh itu akan menyimpan rahsia dan tidak akan memberitahu ibu bapa mereka,' kata ibu tiga anak itu.

0 comments on "REMAJA bawah umur yang berjinak-jinak dengan seks sering menunjukkan tanda-tanda..."

 

SENSA AYUZIP Copyright 2008 Shoppaholic Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez