Saturday, April 25, 2009

Guna kaedah baru


SAYA terbaca kisah Ida (disiarkan di ruangan ini, 22 Mac lalu) yang sukar melakukan hubungan seks dengan suami. Saya terpanggil untuk memberi sedikit nasihat kepada Ida berdasarkan pengalaman saya yang lalu.

Pada 2005, saya disahkan hamil anak kedua selepas melahirkan bayi sulung pada 2004. Kehamilan saya yang pertama berjalan baik, termasuk aktiviti seks dengan suami. Namun bila kehamilan kedua, saya sangat payah untuk menerima ajakan suami untuk bersama di ranjang.

Walaupun adakalanya saya tak menolak, saya pasti mengalirkan air mata, bukan kerana saya tak suka tetapi ada satu perasaan yang buat saya jadi begitu. Orang kata saya perlukan rawatan dan kaunseling.

Sehingga hari saya melahirkan anak dan melalui proses pantang, saya masih begitu. Keadaan ini menjerat diri saya kerana saya hampir meruntuhkan rumah tangga berikutan keengganan melakukan hubungan seks dengan suami.

Saya ikhtiar pelbagai cara untuk mengatasi masalah ini. Saya tak perlukan VCD atau bahan sampingan yang lain. Cara yang saya gunakan ialah mencari sesuatu yang baru dalam hubungan suami isteri.

Mempelbagaikan teknik dalam melakukan hubungan kelamin dengan suami sangat membantu. Si suami perlu memainkan peranan penting dalam membantu Ida menangani masalah ini. Ini bukan masalah remeh yang boleh dipandang ringan.

Keengganan melakukan seks adalah satu daripada punca keretakan rumah tangga dan juga faktor suami mencari makan di luar. Saya harap Ida dapat berfikir panjang dalam persoalan ini.

Saya pasti Ida juga tahu, isteri yang menolak ajakan suami untuk bersama di ranjang akan dilaknat malaikat sehingga ke subuh. Bayangkan keadaan itu berlaku setiap kali Ida menolaknya.

Cuba atasi masalah ini dan jangan terlalu emosi. Saya harap Ida akan terus diberkati Allah, dan semoga mendapat petunjuk untuk menyelesaikan masalah ini.

0 comments on "Guna kaedah baru"

 

SENSA AYUZIP Copyright 2008 Shoppaholic Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez