Saturday, April 25, 2009

Hubungan intim ketika hamil


“APA kesan melakukan hubungan kelamin dengan isteri yang hamil? Apakah risikonya pada kandungan dan kesihatan ibu mengandung? Adakah suami perlu ‘berpuasa’ sehingga selepas tempoh pantang bersalin?”

Itu persoalan yang sering ditimbulkan oleh suami yang berdepan kehamilan pertama isteri. Saya pasti kehamilan isteri sesuatu yang anda nanti-nantikan, lebih-lebih lagi jika ia dirancang. Tidak hairan jika anda bertanya pelbagai soalan seks ketika isteri hamil.

Anda perlu tahu, tiada sebab kenapa tidak boleh berintiman jika kehamilan berjalan lancar dari awal atau bagi kes isteri ada tanda awal hendak gugur, kesihatannya kembali normal.

Tiada sebab kenapa hubungan intim tidak boleh diteruskan ketika isteri hamil memandangkan kehamilan itu semula jadi dan bukan masalah atau dinasihatkan doktor supaya berjaga-jaga dan tidak melakukan aktiviti fizikal.


Ada pasangan sengaja tidak melakukan hubungan kelamin kerana takut kononnya gerakan anggota sulit suami dalam faraj boleh mengganggu janin.


Sebenarnya kedudukan janin dalam rahim dan posisi rahim tidak sehala dengan faraj. Jadi kemungkinan ereksi suami mengganggu rahim tidak timbul.

Hanya ada kemungkinan cengkaman boleh berlaku kepada rahim ketika isteri klimaks, dan inipun pada awal kehamilan. Jika isteri tidak klimaks, keadaan ini tidak berlaku.

Jarang berlaku pendarahan pada peringkat awal hamil. Jika ada tanda tompok coklat keluar selepas beberapa hari lewat haid dan kebetulan wanita itu hamil, tanda itu dikenali sebagai pelekatan janin.

Jika pendarahan ringan berlaku pada bila-bila masa dalam awal tiga bulan hamil, wanita itu perlu segera berjumpa doktor dan mengelak daripada bersetubuh.

Jika kehamilan masih aktif, doktor akan beri ubat sewajarnya untuk mengukuhkan kedudukan janin dan jika kehamilan berjalan lancar, hubungan kelamin boleh dilakukan tanpa was-was.

Jarang pendarahan berlaku kembali selepas kehamilan masuk bulan keempat. Jika berlaku, hubungan kelamin perlu dihentikan sehingga kedudukan kehamilan menjadi stabil dan tiada kesan pendarahan. Selepas dua atau tiga minggu, baru hubungan intim boleh dilakukan dengan izin doktor.

Hubungan seksual penetratif boleh dilakukan jika pasangan ingin melakukannya. Posisi ikut keselesaan isteri dan penetrasi boleh dilakukan tanpa menggunakan kekerasan. Posisi sesuai ialah isteri mengiring dan suami mengiring di belakangnya serta memasukkan ereksi dari belakang.

Melalui cara ini kemasukan ereksi suami hanya sedikit dan di antara bibir besar dan kecil. Sentuhan didapati mencukupi untuk suami mencapai klimaks. Selain posisi ini, ada beberapa posisi yang sesuai dan ini juga mengikut keselesaan isteri.

Tiada sebab kenapa persetubuhan perlu dihentikan beberapa minggu sebelum isteri bersalin. Ada keadaan yang mana proses kelahiran boleh tercetus ketika suami dan isteri rancak melakukan persetubuhan. Ini jarang berlaku dan bukan satu risiko.

Jika isteri terasa hendak melahirkan bayi dengan tanda pengeluaran lendir dan darah (pengeluaran petanda awal proses kelahiran), dia perlu dikejarkan ke hospital. Ada kalanya kelahiran tidak berlaku dan isteri perlu balik rumah kerana belum cukup waktu lagi.

Apabila sampai ke peringkat menunggu kelahiran bayi, mungkin pasangan tidak lagi terasa hendak bersetubuh, malah tidak mahu tunggu lagi untuk menimang cahaya mata, dan mungkin ketika itu hubungan intim lebih seronok tanpa penetratif.

Jika hubungan penetratif tidak dapat dilakukan kerana isteri tidak selesa, ada cara alternatif seperti sentuhan ereksi suami antara payu dara isteri atau melalui urutan erotik yang dilakukan isteri atau melalui seks oral.

Jarang cengkaman rahim berlaku akibat tertelan air mani suami (ini kerana ada prostaglandin, hormon yang boleh mencetuskan cengkaman otot rahim dalam air mani) dan jika ini berlaku, elok elak tertelan air mani suami.

Jika kedua-dua pasangan memutuskan untuk tidak melakukan hubungan seks penetratif, itu tidak mengapa, yang mustahak mereka mesra dan ceria selalu kerana ini akan memantapkan hubungan silaturahim antara bakal ayah dan ibu.

1 comments on "Hubungan intim ketika hamil"

AvCollection on September 16, 2011 at 1:26 AM said...

saya ferra 25tahun, live in kelana jaya, saya dan suami baru 9bulan berkhawin, dan kami memang merancang untuk mendapatkan cahaya mata dengan segera memandangkan perbezaan usia 10tahun antara saya dan suami, ditambah lagi usia parents inlaws yang dah lebih separuh abad, saya adalah menantu pertama dlm keluarga suami, suami hanya memiliki seorang adik lelaki, pendek kata, saya sangat bersyukur dapat menjadi sebahagian dlm keluarga suami,alhamdulillah allah mendengar doa kami, dan sekarang saya tengah hamil 4bulan, allahuakbar, bila mendapat tahu saya hamil, sudah tentu suami, dan parents inlaws saya adalah org yg paling merasa gembira pada saat ini, bila hamil anak pertama sudah pasti bermacam2 keraguan dan ketakutan akan timbul setiap kali saya dan suami ingin bersetubuh, risau akan membahayakan baby didalam perut, tapi semenjak saya terbaca blog ini, saya dan suami berasa lega dan dapat melakukan hubungan intim seperti biasa, ribuan terima kasih kami ucapkan, moga blog ini, moga makin maju jaya dari hari kehari.

 

SENSA AYUZIP Copyright 2008 Shoppaholic Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez