Tuesday, May 26, 2009

Testosteron merosot dinginkan seks


SOALAN: Saya berusia pertengahan 30-an dan telah pun mendirikan rumah tangga. Saya pernah mendengar bahawa paras testosteron boleh menjejaskan kualiti hubungan intim di kalangan lelaki.

Selain itu saya juga berminat dengan suplemen herba yang dikatakan boleh membantu masalah kemerosotan fungsi seks. Bolehkah diterangkan serba sedikit mengenai masalah ini?

Jawapan: Testosteron adalah hormon yang bertanggungjawab kepada pembentukan perwatakan lelaki seperti perkembangan genital, kalenjar prostat, otot-otot, pertumbuhan bulu badan seperti janggut dan bulu pada bahagian badan yang lain.

Paras hormon ini mencapai tahap puncak pada usia 20 hingga 30 tahun.

Seiring peningkatan usia, paras testosteron juga boleh menurun namun tidak secepat hormon estrogen yang dialami oleh wanita menopaus. Kejatuhannya adalah lebih perlahan dan stabil.

Di kalangan golongan muda kekurangannya boleh menyebabkan beberapa keadaan seperti perkembangan otot yang lemah, perkembangan buah dada, menjejaskan suara, pertumbuhan bulu badan termasuk bulu pada muka dan bahagian badan yang lain.

Kekurangannya di kalangan orang dewasa akan menimbulkan beberapa simptom seperti keletihan, kepanasan badan, kemurungan atau keresahan, kemerosotan keinginan seks, daya konsentrasi yang rendah, menjejaskan kekuatan otot dan penipisan tulang.

Namun begitu, simptom-simptom di atas boleh terjadi disebabkan oleh faktor-faktor lain. Untuk mengetahui paras hormon, seseorang itu boleh melakukan ujian darah.

Terdapat beberapa kaedah rawatan hormon, namun ia bergantung kepada kesesuaian dengan pesakit. Sekiranya perlu, doktor akan menyarankan kaedah yang bersesuaian untuk anda.

Terdapat beberapa jenis herba yang boleh diambil untuk membantu mereka yang mengalami masalah dalam kedinginan seks dan membantu meningkatkan kesihatan secara umum.


Muira puama atau nama saintifiknya Liriosma ovata boleh membantu anda untuk mengekalkan ereksi. Begitu juga dengan puncture vine yang boleh merangsang pengeluaran hormon, di samping meningkatkan tenaga seks lelaki.

Manakala pengambilan gingko membantu dari segi merehatkan dinding salur darah supaya aliran darah dapat ditingkatkan ke bahagian alat kelamin dan anggota badan yang lain.

0 comments on "Testosteron merosot dinginkan seks"

 

SENSA AYUZIP Copyright 2008 Shoppaholic Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez